COLLSE WATERMOLEN
Eeneind is bekend doordat Vincent van Gogh in deze omgeving gewerkt heeft. In 1884 schilderde hij er de Collse Watermolen.
|
SINT ANTONIUSKAPEL
In 1987 werd de Sint Antoniuskapel ingewijd. Deze kapel is gewijd aan Sint Antonius Abt, welke de schutspatroon is van het schuttersgilde te Eeneind. Ze vervangt de kapel te Opwetten, die in 1450 is gebouwd en dienst heeft gedaan tot 1915. De kapel bevat een kruisbeeld dat afkomstig is van de oorspronkelijke kapel, en een houten Antoniusbeeld van Omer Gielliet uit Breskens.
|
STATION NUENEN - TONGELRE
Van 1866 tot 1938 kende Eeneind een spoorwegstation: Station Nuenen-Tongelre. Dit is tot 1972 nog in gebruik geweest voor goederenvoer. Niet alleen steenkolen werden aangevoerd, maar ook uit de Randstad afkomstige fecaliën, bestemd voor de Vuil Afvoer Maatschappij (VAM), die in de nabijheid een belangrijke stortplaats en composteerinrichting had. Het in chaletstijl gebouwde stationsgebouw werd gesloopt maar het stationskoffiehuis is nog intact gebleven.
|
EEN APART STUKJE NUENEN
Twee betrokken bewoners die al een halve eeuw op Eeneind wonen, laten hun licht schijnen over de bedreigingen maar ook de kansen van hun wijk. Twee kruidenierswinkeltjes, twee kroegen, een postkantoor en een handvol ondernemers. Zo zag Eeneind er begin jaren zestig uit, herinneren Piet van de Laar en Martin de Groot zich.
Vroeger werd Eeneind met scheve ogen bekeken door de rest van Nuenen. "Mijn vrouw mocht er nooit gaan spelen", illustreert Van de Laar. Er woonden vooral boeren en arbeiders die werkten in de steenoven. Die fabriek, al tientallen jaren gesloten, zorgt voor goede herinneringen. Er kon worden gezwommen in de leemkuilen rond de steenoven en geschaatst op de kuilen en het Gulbergsven. De komst van de A270 begin jaren zeventig – nu een veelbesproken weg – had geen enkele ophef tot gevolg. Van de Laar: "Er kwamen twintig auto's per uur over." En ook het spoor was destijds geen issue. Dat is anno 2009 wel anders. Van de Laar: "Het geluid is niet meer te harden. En vroeger wisten we nog wát er over het spoor ging, maar tegenwoordig weet je dat niet meer." Een jarenlange wens van de wijkraad, geluidwerende maatregelen, gaat binnenkort in vervulling. Voor de nieuwbouwwijk Eeneind-Oost is de gemeente verplicht die te nemen. Er komen ook raildempers bij de bestaande bebouwing. Het strandbad, dat werd gegraven om de A270 aan te kunnen leggen, ging over in particuliere handen. En weekends vol Harley Davidsons, modelspeedboten en american cars waren het gevolg. De vuilstort, VAM, werd Razob en later Gulbergen. Daar kwamen een dierentuin en een golfbaan op de voormalige stort – het begin van een grootse recreatieve toekomst. Er werd al een paar keer Folkwoods gehouden en Bloem en Tuin is al lang vaste prik. Met alle geluids- en verkeersoverlast van dien. De Groot en Van de Laar wordt ook gevraagd naar de kansen van hun woonomgeving. En gelukkig komt er antwoord. Want je woont op loopafstand van de bossen en het Dommeldal, maar ook op slechts tien minuten van liefst twee steden. De inwoners leggen gemakkelijk contact, de sfeer is kleinschalig en gemoedelijk. "En het ziet er heel leuk uit met het stationsstraatje en het kapelletje", vindt De Groot. Het is positief dat de kleine wegenruit om Eindhoven niet doorgaat en de A270 ooit wordt afgewaardeerd. Nu nog net iets meer (toeristische) aandacht voor de wandel- en fietspaadjes en de rust keert ietwat terug op het stukje Nuenen dat al decennia in beweging is en voorlopig nog wel zal zijn. |
700 JAAR HISTORIE
|